یارانههای حمایتی معاونت فرهنگی از صنعت نشر هدفمند میشود
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۸۱۸۶
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین جلسه از سلسله نشستهای معاون امور فرهنگی با تشکلها و انجمنهای حوزه نشر با هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست عبدالعظیم فریدون، فتحاله فروغی، محمدحسین محمدی، محسن طایب و محمدتقی حقبین حضور داشتند و با اشاره به تاریخچه شکلگیری انجمن ناشران کودک و نوجوان فعالیتهای این انجمن را در حوزه ترویج، آموزش و برگزاری نشستهای کودک و نوجوان تشریح کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اعضای هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در این جلسه درباره لزوم ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای کتاب، نظاممند شدن خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حل مشکل توزیع کاغذ و حضور در نمایشگاههای خارجی نظراتشان را بیان کردند.
بازبینی در روشهای حمایتی معاونت امور فرهنگی
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی با تاکید بر ضرورت هدفمند شدن یارانههای حوزه نشر گفت: مدل اختصاص یارانه باید از اساس تغییر کند، زیرا هدفمند نیست. در حوزه خرید کتاب نیز ضعفهایی وجود دارد، زیرا فلسفه تشکیل «هیئت انتخاب و خرید کتاب» حمایت از کتاب خوب برای مخاطب متناسب با آن است.
وی ادامه داد: این حمایتها باید تغییر کنند و بازبینی شوند. کتابی باید مورد حمایت قرار گیرد که ارزشمند باشد و مخاطب هم مشتاق خواندن آن باشد. در حال بررسی برای ایجاد مدلی برای این منظور هستیم.
ضرورت آموزش به ناشران
معاون امور فرهنگی ادامه داد: ما وظیفه داریم محتوای پیام را درجهبندی کنیم. ما در اداره کتاب باید به سمت کیفیتسنجی اثر حرکت کنیم و بر اساس کیفیت اثر به ناشر رتبه دهیم. در صورتی که رتبهبندی ناشران انجام شود ما میتوانیم حمایتهای خود را ساماندهی کنیم و هدفمند سازیم. اگر حمایتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اثری صورت میگیرد باید بر اساس اصول باشد.
یاسر احمدوند با اشاره به ضرورت آموزش ناشران و کمبود آثار منتشر شده در این حوزه گفت: تعداد منابع آموزشی در حوزه نشر انگشتشمار است. آموزش به ناشر ضرورت دارد، اما باید بدانیم از چه راهی این آموزش را به ناشر بدهیم، زیرا غالب ناشران ما احساس نیاز برای آموزش نمیکنند. بهترین محیط برای آموزش ناشران انجمنها هستند.
روشهای کتابخوان کردن کودکان را بلد نیستیم
یاسر احمدوند با اشاره به فعالیتهای ترویجی برای کتابخوانی نیز گفت: برگزاری جشنواره و معرفی و ترویج کتابهای برتر از کارهایی است که انجمنها میتوانند در آن فعال باشند. همه ما انتقاد میکنیم که سرانه مطالعه پایین است در صورتی که مهارتهای کتابخوان کردن دیگران را فرا نمیگیریم و آموزش نمیدهیم. در این حوزه اگر طرحهایی مطرح شوند میتوانیم پیگیری و حمایت کنیم و باید تلاش شود این فعالیتها در مجموعه انجمنها و نهادهای غیردولتی صورت گیرد، زیرا تجربه نشان داده است دولتی کردن این کارها کارگشا نیست.
مذاکره برای تامین کاغذ نشر از طریق کارخانههای داخلی
معاون امور فرهنگی با اشاره به مشکلات توزیع کاغذ گفت: یکی از دلایلی که حرفهای متفاوتی از عملکرد اختصاص کاغذ به ناشران به گوش میرسد این دلیل که شفافسازی در این حوزه صورت نگرفته است. برای این منظور هر اقدامی باید زیر نظر شورای تشکلهای نشر و با حضور نمایندگان این تشکلها انجام و با حضور اعضای شورا درباره نظام توزیع کاغذ تصمیم گیری شود.
وی با اشاره به مذاکره با کارخانههای تولید کاغذ برای تامین بخشی از نیازهای داخلی گفت: در حال مذاکره با این کارخانهها برای تولید کاغذ هستیم تا بخشی از نیازهای داخلی را تامین کنند.
نباید در نمایشگاههای خارجی توریست باشیم
وی همچنین درباره نحوه حضور در نمایشگاههای خارج از کشور نیز گفت: برای حضور در عرصههای بین المللی باید با برنامه وارد شویم و از این نمایشگاهها آورده داشته باشیم. ما در نمایشگاههای کتاب خارجی نباید توریست باشیم. تجربه خوبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و با مشارکت ناشران فعال در این عرصه میتوانیم موثرتر عمل کنیم.
رویکرد معاونت امور فرهنگی حمایت از انجمنهای فرهنگی است
وی با اشاره به تناسب کار فرهنگی با انجمنهای فرهنگی حوزه نشر گفت: انجمنهای فرهنگی عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و این وزارتخانه خانه آنهاست. انجمنها با مشارکت با این وزارتخانه فعالیتهای حوزه نشر را پیش میبرند و حمایت از انجمنها یکی از رویکردهای این معاونت خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یارانه نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاون امور فرهنگی کودک و نوجوان فعالیت ها حوزه نشر انجمن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۸۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/